2000+
S nástupem OpenGL a DirectX pokročilých funkcí, bylo přidáno do funkcí GPU programovatelné stínování. Nyní každý pixel může být zpracován krátkým programem který může obsahovat každou obrázkovou texturu, a každý geometrický vrchol, a to všechno může být zpracováno tím krátkým programem než se to dostane na obrazovku.
S programovatelnym stínováním přišla první Nvidia s Geforce 3. V říjnu 2002, se zavedením první DirectX 9.0 grafiky-ATI Radeon 9700, pixel a vertex shadery mohly provádět smyčkování a matematické operace v dlouhé plovoucí čárce, a obecně se GPUs stávají flexibilními jako CPU s větší rychlostí pro grafiku. Stínování pixelů je dnes často používáno při bump-mappingu, který mapuje texturu tak, že vypadá hlavně propadle a vytlačeně, přestože objekt je plochý.
DirectX je dnes hlavně ve hrách, OpenGL se zase využívá při různých profesionálních věcech..

Dnes již mají GPU výpočetní úspěchy oproti CPU, např. v věděckém zpracování obrazu, 3D rekonstrukcích, ale dokonce i na výpočtech akcií atd..
