1990+
Na počátku 90. let rozšiřování Windows zvyšovalo zájem o vysoký výkon a velké rozlišení 2D bitmapové grafiky(která byla dříve spíše doménou Apple Macintosh a unixu). Převaha Windows na PC dovolila vývojářům soustředit se jen na jediné programové rozhraní-Graphics Device Interface(GDI).

V roce 1991, S3 Graphics uvedla první single-čip 2D akcelerátor, S3 86C911(Porsche 911:)) Po 86C911 se objevila řada napodobitelů, do roku 1995 přidaly všichni hlavní výrobci grafických čipů 2D akceleraci. Tyto čipy překonaly veškeré přebytečné grafické koprocesory a vytlačily je z trhu.

V roce 1990 se nadále vyvíjela akcelerace GUI. Bylo vyvinuto application programming interfaces(APIs), použitelné na zpoustu věcí pro windows 3.x(DirectDraw) a později pro 2D a 3D akceleraci her v Windows 95+.
V první polovině 90. let je stále běžnější CPU jako nutný pomocník v pc real-time 3D grafice, což vedlo ke zvýšení poptávky po hardwarově-akcelerované 3D grafice.

Zpočátku bylo možné využít 3D výkon pouze na speciálních deskách s akcelerováním 3D grafiky(jenže chybí akcelerace 2D grafiky a GUI), jako je 3dfx Voodoo. Nicméně naštěstí jak technologie pokročila, video, GUI 2D akcelerace a 3D akcelerace byly integrovány do jednoho čipu.

Na počátku 90. let se dále objevilo OpenGL-profesionální grafické rozhraní postavené na API a stalo se dominantou na PC a hnací silou pro vývoj hardwaru. OpenGL měly rozsáhlou hardwarovou podporu. DirectX se stala populární na Windows v pozdějších 90. letech. Na rozdíl od OpenGL Microsoft trval na přísné one-to-one hardwarové podpoře, a kvůli tomu nebyl v prvních verzích příliš úspěšný.

Microsoft začal postupen času úzčeji spolupracovat s vývojáři a začal vydávat DirectX s podporovaným hardwarem. DirectX verze 5.0 byl první který měl pořádnější přijetí na trhu. DirectX verze 7.0 zavedl hardwarově zrychlenou transformaci a osvětlení(Transform&Lighting) Nvidia Geforce 256 byla první karta s touto funkcí. T&L, a to i jako již existující funkce OpenGL, vytvořila základy pro pozdější pixer shaders a vertex shaders jednotky, které jsou mnohem flexibilnější a programovatelné.
